Világhírű karmester a Musica Sacrán

A magyar származású, Olaszországban élő karmester, Janos Acs kiváló szakértője az olasz operajátszás tradícióinak. Repertoárján több mint 150 opera és zenekari mű található. Eddigi pályafutása során dirigálta Bellini és Puccini valamennyi operáját, s a legnagyobb Verdi-műveket, éveken át ő volt a „három tenor” koncertek karmestere. A Musica Sacrán ő vezényli Rossini Petite messe solenelle című művét.
A világhírű magyar származású karmester egy muzikális család negyedik, legfiatalabb gyermekeként Kiskunhalason született. A bátyja (Ács József) is ismert zongorista volt már gyerekként is. Édesapja zenetanárként felismerte legkisebb fia tehetségét és a klasszikus zene iránti különleges fogékonyságát, zongorázni és fuvolázni tanította. Később Budapesten elvégezte konzervatóriumot. Janos Acs már fiatalon vonzódott az olasz operákhoz, 1974-ben Olaszországba költözött, megkapta az olasz állampolgárságot is. A legnagyobb olasz operaházakban (Milánó, Velence, Firenze) dolgozott az operapróbákon zongorakísérőként olyan karmesterek mellett, mint Carlo-Maria Giulini, Giuseppe Patane és Claudio Abbado, évekig volt Peter Maag „asszisztense”.

Karmesterként 1979-ben debütált Genovában, érdekes módon nem olasz operával: Beethoven Fidelióját vezényelte sikerrel. Az olasz operákban elért sikereinek köszönhetően elkezdődött különleges karrierje, sorra jöttek a meghívások: zeneigazgatónak nevezték ki Pretoriában, Dél-Afrikában, majd a következő hét évben az Amerikai Egyesült Államokban Denverben, a Colorado Operában töltötte be ezt a tisztséget. 1991-ben tért vissza Olaszországba, ekkor találkozott Luciano Pavarottival, akivel számos nagy turnén vett részt karmesterként a világ négy kontinensén Japántól Mexikóig, Brazíliától Hongkongig, és Európa nagyvárosaiban. 1994-től a salernói Városi Színház művészeti vezetője volt.

Janos Acs karrierjének egyik csúcspontja volt az a koncert, amelyen – zongorista bátyjával közösen –, világpremierként mutatta be Liszt Ferenc De profundis című művét a milánói Verdi Konzervatóriumban 1996-ban. 1998-ban a Grammy-díjátadón a New York-i Metropolitan Opera zenekarával és kórusával lépett fel, Aretha Franklint kísérték az eseményen. 1998-tól kezdve hosszú éveken keresztül ő volt a „Három tenor” koncertjeinek állandó karmestere, 2000-ben Chichagóban 60 ezer ember előtt léptek fel, koncerteztek Pekingben és Hongkongban, ő volt a karmesterük Japánban, Koreában és Mexikóban, és ő dirigált az utolsó bathi koncertjükön is Angliában.

Janos Acs a 20. század egyik legnagyobb karmestere. Híres operaelőadásain kívül a legnagyobb énekesek, köztük Katia Ricciarelli, Samuel Ramey, Mariella Devia, Ruggiero Raimondi and Nicola Martinucci, zongorakísérőjeként is fellép. Mesterkurzusokat tart olyan nagy énekesekkel, mint Mirella Freni, Eva Marton, Gianni Raimondi. Korábban tanított a veronai konzervatóriumban és a tokiói Musashino Zeneakadémián is. Gyakran meghívják nemzetközi énekversenyek zsűrijébe Giuseppe di Stefano, Franco Corelli, Joan Sutherland, Guiseppe Taddei, Giulietta Simionato and Peter Glossop társaságában. Utolsó CD-jén, a Hungaroton által kiadott „Ezredfordulón” Járdányi Pál művei hallhatók.

Forrás: www.janosacs.com
Fotó: Igari Balázs

Támogatók